menu close arrow_back_ios arrow_back_ios person_add home

Rola koenzymu Q w redukcji zmęczenia

Niedobór Q odgrywa istotną rolę w rozwoju chorób neurodegeneracyjnych, takich jak choroba Parkinsona czy choroba Alzheimera. U pacjentów z chorobą Parkinsona aktywność kompleksu I jest zmniejszona w istocie czarnej śródmózgowia, natomiast aktywność kompleksów II, III, IV była porównywalna z kontrolami. Wstępne badania z udziałem ludzi sugerują, że suplementacja Q może zmniejszyć objawy demencji u osób z chorobą Alzheimera.

Zmęczenie – jako forma uogólnionej reakcji organizmu na stres – stało się częstsze i bardziej intensywne wraz z rozwojem cywilizacji, wzrastającym tempem współczesnego życia, zmieniającymi się warunkami bytowania i odpoczynku oraz płynących z rozwoju stosunków interpersonalnych. Zmęczenie jest wynikiem codziennego oddziaływania różnorodnych obciążeń na organizm ludzki. Jest przejściowym zmniejszeniem lub utratą zdolności do działania w wyniku wykonywanych uprzednio czynności. Zmęczenie nieeliminowane przez wypoczynek, trwające dłużej niż miesiąc, przechodzi w stan przewlekły, naruszający codzienne funkcjonowanie jednostki.

dr n. med. Aneta Kościołek

Redaktor merytoryczna magazynu Współczesna Dietetyka. Dietetyk, biotechnolog. Wykładowca w Śląskiej Wyższej Szkole Medycznej w Katowicach. Szczególne zainteresowania naukowe: polifenole, żywienie kobiet w ciąży oraz wpływ żywienia na układ sercowo-naczyniowy. Członek zarządu Polskiego Towarzystwa Dietetyki. Autorka publikacji naukowych oraz promotor kilkudziesięciu prac dyplomowych.