menu close arrow_back_ios arrow_back_ios person_add home

Amenorrhea u pacjentek z jadłowstrętem psychicznym

Jadłowstręt psychiczny to choroba należąca do grupy zaburzeń odżywiania, która charakteryzuje się występowaniem nieprawidłowej, niskiej masy ciała, nadmiernej koncentracji na kształcie i masie ciała oraz lęku przed jej przyrostem. Do listy konsekwencji towarzyszących niedożywieniu należą liczne zaburzenia endokrynologiczne. Szczególnie istotne ze względu na aktualny oraz przyszły stan zdrowia pacjentki wydają się zaburzenia funkcji osi podwzgórze−przysadka−jajniki, które często objawiają się jako pierwotny lub wtórny brak miesiączki.

Jadłowstręt psychiczny jest klasyfi kowany jako jedno z zaburzeń odżywiania, które cechuje się występowaniem bardzo niskiej masy ciała oraz lękiem przed jej przyrostem. Towarzyszą mu zachowania, których celem jest utrzymanie lub dalsza redukcja nieprawidłowej masy ciała, skoncentrowane na ograniczaniu spożycia pokarmów, a niekiedy także nadmierna aktywność fizyczna czy prowokowanie wymiotów lub/i stosowanie środków przeczyszczających oraz niektórych leków.

mgr Marzena Rojek-Ledwoch

Dietetyczka i psychodietetyczka, absolwentka Śląskiego Uniwersytetu Medycznego. Specjalizuje się w pracy z pacjentem indywidualnym cierpiącym na zaburzenia odżywiania oraz chorobę Parkinsona. Od 12 lat współpracuje z Ośrodkiem Leczenia Nerwic i Zaburzeń Odżywiania „Dąbrówka” gdzie zdobywała doświadczenie w pracy z osobami chorującymi na jadłowstręt psychiczny, bulimię i inne ED. Jest autorką licznych publikacji popularnonaukowych oraz czterech książek dotyczących tematyki żywności i żywienia („Polskie Superfood” ,„Dieta #hormony kobiecie i styl życia”, „Zdrowe ciało. Niski indeks glikemiczny”, „Dieta przeciwzapalna” wyd. SBM). Prowadzi wykłady i warsztaty kulinarne dla dzieci i młodzieży. Edukuje również seniorów . Prowadzi szkolenia dla specjalistów z zakresu żywienia w zaburzeniach odżywiania.