menu close arrow_back_ios arrow_back_ios person_add home

Biegunki towarzyszące chorobom – rola diety i probiotyków w łagodzeniu objawów

dr n. o zdr. Karolina Janion

Z GABINETU DIETETYKA

31-05-2024

53/2024

Biegunki są objawem towarzyszącym infekcjom wirusowym, bakteryjnym, pasożytniczym oraz wielu chorobom przewlekłym, m.in. nieswoistym zapaleniom jelit1, 2 . Mogą pojawić się też w trakcie antybiotykoterapii1. U części chorych onkologicznych biegunka może być jednym z objawów choroby nowotworowej lub skutkiem ubocznym leczenia, m.in. chemioterapii czy radioterapii okolic jamy brzusznej i miednicy (tj. biegunka popromienna). Ponadto ryzyko wystąpienia biegunki wzrasta u chorych żywionych dojelitowo oraz pacjentów, którzy zostali poddani zabiegom chirurgicznym w obrębie przewodu pokarmowego3. Odpowiednie postępowanie dietetyczne i stosowanie probiotyków może odgrywać istotną rolę w łagodzeniu niepożądanych objawów i poprawie jakości życia pacjentów2, 4 .

Według Światowej Organizacji Zdrowia (ang. World Health Organisation, WHO) biegunka to oddawanie co najmniej trzech luźnych lub wodnistych stolców w ciągu doby. W zależności od czasu trwania dzieli się je na ostre (≤ 14 dni), przetrwałe (14–30 dni) i przewlekłe (> 30 dni)1 .

dr n. o zdr. Karolina Janion

Dietetyk specjalizująca się w żywieniu w chorobach nowotworowych i w żywieniu klinicznym, wykładowca akademicki w Śląskiej Wyższej Szkole Medycznej w Katowicach oraz dietetyk w Katowickim Centrum Onkologii. Współautorka licznych publikacji naukowych w recenzowanych czasopismach zagranicznych i krajowych.