mgr Marzena Rojek-Ledwoch

Dietetyczka i psychodietetyczka, absolwentka Śląskiego Uniwersytetu Medycznego. Specjalizuje się w pracy z pacjentem indywidualnym cierpiącym na zaburzenia odżywiania oraz chorobę Parkinsona. Od 12 lat współpracuje z Ośrodkiem Leczenia Nerwic i Zaburzeń Odżywiania „Dąbrówka” gdzie zdobywała doświadczenie w pracy z osobami chorującymi na jadłowstręt psychiczny, bulimię i inne ED. Jest autorką licznych publikacji popularnonaukowych oraz czterech książek dotyczących tematyki żywności i żywienia („Polskie Superfood” ,„Dieta #hormony kobiecie i styl życia”, „Zdrowe ciało. Niski indeks glikemiczny”, „Dieta przeciwzapalna” wyd. SBM). Prowadzi wykłady i warsztaty kulinarne dla dzieci i młodzieży. Edukuje również seniorów . Prowadzi szkolenia dla specjalistów z zakresu żywienia w zaburzeniach odżywiania.

Article image

Z GABINETU DIETETYKA

Amenorrhea u pacjentek z jadłowstrętem psychicznym

Jadłowstręt psychiczny to choroba należąca do grupy zaburzeń odżywiania, która charakteryzuje się występowaniem nieprawidłowej, niskiej masy ciała, nadmiernej koncentracji na kształcie i masie ciała oraz lęku przed jej przyrostem. Do listy konsekwencji towarzyszących niedożywieniu należą liczne zaburzenia endokrynologiczne. Szczególnie istotne ze względu na aktualny oraz przyszły stan zdrowia pacjentki wydają się zaburzenia funkcji osi podwzgórze−przysadka−jajniki, które często objawiają się jako pierwotny lub wtórny brak miesiączki.