menu close arrow_back_ios arrow_back_ios person_add home

Dietoterapia w nowej jednostce chorobowej – zespole sercowo-nerkowo-metabolicznym

W ostatnich miesiącach coraz częściej mówi się o zespole sercowo-nerkowo-metabolicznym (ang. cardiovascular-kidney-metabolic syndrome, CKM), którego objawy podkreślają zależność między otyłością, cukrzycą, chorobami układu krążenia oraz nerek. Choroby te wzajemnie na siebie wpływają, nasilają i napędzają, wywołując kaskadę problemów zdrowotnych. U podstaw wielochorobowości tych trzech układów leży w dużej mierze styl życia.

Amerykańscy kardiolodzy z American Heart Association (AHA) w publikacji, która ukazała się 9 października 2023 r. na łamach czasopisma „Circulation” po raz pierwszy zdefiniowali związek pomiędzy otyłością, cukrzycą typu 2, chorobami układu krążenia oraz przewlekłą chorobą nerek jako zespół sercowo-nerkowo-metaboliczny (CKM)1 .

mgr Dominika Dakowska

Wykładowca akademicki, dietetyk w Szpital Murcki Sp. z o.o. w Katowicach. Poprzez edukację żywieniową w ujęciu psychodietetycznym pomaga pacjentom zmieniać nawyki żywieniowe i podejście do odżywiania.