menu close arrow_back_ios arrow_back_ios person_add home

Postępowanie żywieniowe w przewlekłej chorobie nerek (PChN)

prof. dr hab. n. med. Sylwia Małgorzewicz

LECZENIE ŻYWIENIOWE

01-07-2024

2/2024

Wywiad z prof. dr hab. n. med. Sylwią Małgorzewicz, Vice-Prezesem Polskiego Towarzystwa Żywienia Pozajelitowego, Dojelitowego i Metabolizmu (POLSPEN), Kierownikiem Katedry Żywienia Klinicznego Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, specjalistą chorób wewnętrznych i nefrologii.

Uszkodzenie nerek powoduje szereg zmian w funkcjonowaniu wielu narządów, obniżenie apetytu, a w konsekwencji pogorszenie stanu odżywienia. Polskie badania pokazują, że około 20–30% pacjentów z PChN wykazuje cechy niedożywienia i wymaga interwencji żywieniowej.

Leczenie Żywieniowe: Czy pacjenci z przewlekłą chorobą nerek są w grupie ryzyka niedożywienia?

Sylwia Małgorzewicz: Najbardziej podstawowa definicja przewlekłej choroby nerek (PChN) obejmuje obniżenie funkcji nerek, ocenianej na podstawie obniżonej filtracji kłębuszkowej, (GFR ang. glomerular filtration rate poniżej 60 ml/min.) utrzymującej się powyżej 3 miesięcy.

prof. dr hab. n. med. Sylwia Małgorzewicz

Kierownik Katedry Żywienia Klinicznego Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, Klinika Nefrologii, Transplantologii i Chorób Wewnętrznych UCK Gdańsk. Zainteresowania: nefrologia, żywienie kliniczne. Doświadczenie naukowe obejmuje prace badawcze dotyczące zaburzeń stanu odżywienia w chorobach przewlekłych, a szczególnie przewlekłej chorobie nerek oraz w zakresie nefrologii i żywienia klinicznego. Jako naukowiec współpracuje z ośrodkami w kraju i za granicą, wyniki badan publikuje w prestiżowych czasopismach naukowych