Jaką rolę pełni koenzym Q10 w profilaktyce wybranych chorób?

Koenzym Q10 jako przeciwutleniacz jest coraz częściej doceniany i stosowany. Najszersze zastosowanie znajduje w kardiologii, ale okazuje się, że jest pomocny w innych chorobach, jak nowotwory, choroby neurodegeneracyjne , cukrzyca czy choroby przyzębia. Ten składnik jest ściśle powiązany z centrum energetycznym komórki, gdyż wchodzi w skład łańcucha oddechowego.

Koenzym Q10 – z czym kojarzy się to pojęcie? Dla mnie ścisłym powiązaniem jest trio:

Koenzym Q10 + serce + mitochondria

Dlaczego? Mitochondrium to organella komórkowa, która jest uważana za centrum energetyczne każdej żywej komórki eukariontów. Koenzym Q10 to jest aktywny „uczestnik” łańcucha oddechowego, który zachodzi właśnie w tej organelli. Dlaczego serce? Brak koenzymu Q10 ma największy wpływ właśnie na ten narząd. Jakie badania to potwierdzają? O tym napiszę w dalszej części artykułu.

Anna Brandys

Magister farmacji, specjalistka ds. farmacji aptecznej, pasjonatka dietetyki. W swojej praktyce aptekarza łączy dwie dziedziny – farmację i dietetykę, aby pomóc pacjentom osiągnąć maksymalny efekt terapeutyczny.