Białko roślinne a MAFLD – niealkoholowe stłuszczenie wątroby

Jednostka chorobowa, którą dotychczas znaliśmy jako Niealkoholowa stłuszczeniowa choroba wątroby (NAFLD – Non- Alcoholic Fatty Liver Disease) obecnie nosi nazwę MAFLD (Metabolic associated fatty liver disease, MAFLD). Jest to jedna z najczęstszych chorób wątroby o charakterze dysfunkcji metabolicznej. Charakteryzuje się wysoką akumulacją lipidów w hepatocytach – komórkach wątroby o przyczynie innej niż toksyczność alkoholu, leków lub w wyniku zakażeń wirusowych np. HCV, HBV lub HIV.

MAFLD dotyka nawet jedną trzecią populacji w krajach rozwiniętych (od 20% do 40% w zależności od statystyk) i jest ściśle związana z innymi chorobami cywilizacyjnymi, głównie ze względu na rozwój w największej mierze zależny od diety. Ocenia się, że połowa osób z cukrzycą typu 2 oraz 70% osób otyłych, więc również chorób dietozależnych, rozwinęła metaboliczną stłuszczeniową chorobę wątroby1,2.

Jan Tomaszewski

Dietetyk kliniczny, absolwent Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, współzałożyciel poradni dietetycznej Diet-Therapy, zajmuje się dietą w zaburzeniach metabolicznych i hormonalnych, autor szkoleń z dietoterapii i diagnostyki w niepłodności.