menu close arrow_back_ios person_add home

CZY PANDEMIA WPŁYNĘŁA NA NAWYKI ŻYWIENIOWE DZIECI?

Nestlé Polska już od sześciu lat wspiera program „Lekkoatletyka dla każdego!” prowadzony przez Polski Związek Lekkiej Atletyki. W jego ramach w całej Polsce realizowane są zajęcia sportowe dla dzieci i młodzieży. Uczestnicy programu otrzymują także dawkę wiedzy z zakresu prawidłowego odżywiania – zarówno podczas szkoleń dla trenerów, jak i poprzez działania edukacyjne skierowane do dzieci i ich rodziców. Jak pokazują wyniki badań, ci skutecznie wdrażają wskazówki żywieniowe w życie

Spożywanie posiłków przed i w trakcie pandemii

Przed marcem 2020 roku, czyli przed wybuchem pandemii, dzieci w wieku szkolnym spożywały obiady głównie w domu (średnio 4–5 dni w tygodniu), a rzadziej (około 2 razy na tydzień) w szkolnej stołówce. Z oczywistych względów zmieniło się to w okresie lockdownu, gdy zamknięto szkoły, a konsumpcja przeniosła się niemal w pełni do domowej kuchni. Nie zmniejszyło to jednak częstotliwości sięgania po gotowe dania (np. pizzę czy frytki). Co istotne, takie posiłki trafiały niemal dwukrotnie częściej na talerz dzieci na co dzień nieaktywnych. Co więcej to właśnie ta grupa spożywa też mniejszą liczbę posiłków. Podczas gdy 39% dzieci należących do programu „Lekkoatletyka dla każdego!” je 5–6 razy w ciągu dnia, to ci nieaktywni taką częstotliwość wskazują jedynie w co piątym przypadku.

Najczęściej spożywane produkty spożywcze

Według deklaracji rodziców, najczęściej spożywanymi przez dzieci produktami są owoce, które codziennie je niecała połowa (48%). Drugą najczęściej spożywaną grupą produktów są warzywa, które codziennie je 37%. Wciąż jednak aż 63% je warzywa rzadziej, a blisko co dziesiąte dziecko (9%) jedynie raz w tygodniu.

W diecie najmłodszych bardzo często pojawia się mięso – aż 75% spożywa je przynajmniej kilka razy w tygodniu. Zdecydowanie za rzadko na talerzu obecne są jego zamienniki: ryby (tylko 10% dzieci je ryby kilka razy w tygodniu) czy nasiona roślin strączkowych – blisko jedna trzecia badanych je raz w tygodniu (29%) lub wręcz raz na miesiąc (27%). Aż 17% nie spożywa ich w ogóle.

W codziennym jadłospisie dzieci dominuje jasne pieczywo – 32% badanych deklaruje, że ich pociechy spożywają je każdego dnia, a jedynie co dziesiąte dziecko (9%) sięga po pieczywo ciemne.

Te dane wyglądają jeszcze bardziej niepokojąco, gdy zestawimy odpowiedzi rodziców biorących udział w programie „Lekkoatletyka dla każdego!” oraz rodziców dzieci aktywnych fizycznie z odpowiedziami rodziców dzieci, które nie ćwiczą wcale. Tylko 31% z nich je owoce codziennie, 21% każdego dnia sięga po warzywa, a 13% – po przetwory mleczne.

Napoje

Dzieci ćwiczące w programie „Lekkoatletyka dla każdego!” zdecydowanie częściej piją wodę mineralną (73% rodziców deklaruje, że ich dzieci piją ją codziennie). Dzieci nieaktywne wypadają tutaj gorzej – niespełna połowa sięga po wodę każdego dnia. Co niepokojące, w tej grupie prawie jedna trzecia wypija jej mniej niż litr dziennie. Herbatę, wodę z kranu i mleko codziennie pije co trzecie dziecko. Jednak aż co czwarte pije raz w tygodniu gazowane napoje słodzone.

Wpływ pandemii

Badania pokazują, że lockdown miał negatywny wpływ na codzienność wszystkich dzieci. Mocno obniżyła się ich aktywność fizyczna, zarówno częstotliwość zajęć ruchowych, jak i ich długość. Podczas domowej izolacji wzrosła liczba dzieci, które uprawiają sport krócej niż 30 minut dziennie i spadła liczba tych, które poświęcają na sport więcej niż godzinę dziennie. Dzieci z oczywistych powodów więcej czasu spędzały przy komputerze, a mniej z rówieśnikami. Jednocześnie, mimo zmniejszonej aktywności fizycznej, nie zmieniły się ich nawyki żywieniowe, a w wielu przypadkach pozostawiają one wciąż wiele do życzenia. Dlatego nadal szczególnie istotna jest edukacja i kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych wśród najmłodszych, bo – jak pokazują badania – przynoszą one widoczne rezultaty.

Lekkoatletyka dla każdego!

To program organizowany od 2014 roku przez Polski Związek Lekkiej Atletyki i Nestlé Polska, przy wsparciu Ministerstwa Sportu oraz pod patronatem Ministra Edukacji Narodowej. Jego celem jest propagowanie wśród dzieci i młodzieży szkolnej regularnej i bezpiecznej aktywności fizycznej oraz szerzenie wiedzy o prawidłowym odżywianiu, nawadnianiu, komponowaniu posiłków i wielkości porcji. Jest to możliwe dzięki zaangażowaniu społeczności uczniów, rodziców i trenerów w treningi lekkoatletyczne oraz lekcje żywieniowe.

Działania te realizowane są w ramach inicjatywy Nestlé for Healthier Kids, która łączy wszystkie wysiłki firmy, by wspierać rodziców i opiekunów, i pomóc im w zapewnieniu odpowiedniego rozwoju ich dzieci. Na całym świecie, w tym w Polsce, firma wprowadza na rynek produkty i napoje odpowiednio zbilansowane pod względem żywieniowym. Prowadzi także programy edukacyjne, udostępnia rady ekspertów, informacje i przepisy, podnosząc świadomość na temat prawidłowego żywienia i prowadzenia aktywnego trybu życia. Globalną ambicją Nestlé jest do 2030 roku pomóc 50 milionom dzieci w prowadzeniu zdrowszego życia.


O autorze

Katarzyna Żywczyk

CZYTAM ARTYKUŁY

Specjalista ds. Żywienia, Nestlé Polska