menu close arrow_back_ios arrow_back_ios person_add home

Probiotyki w zespole jelita drażliwego – co nowego?

Podejrzewa się, że mikrobiom jelitowy syntetyzuje i moduluje neuroprzekaźniki, stymulując nerw błędny i jelitowy układ nerwowy oraz bezpośrednio wpływając na reaktywność na stres. Stąd zainteresowanie naukowców psychobiotykami, czyli szczepami probiotycznymi, obniżającymi objawy lęku czy depresji.

Zespół jelita drażliwego (ang. Irritable bowel syndrome – IBS) to zaburzenie czynnościowe przewodu pokarmowego, które znacząco wpływa na jakość życia i funkcjonowanie społeczne. Dotyka od 5 do 10% populacji ogólnej1 . IBS charakteryzuje się nawracającym bólem brzucha, często w połączeniu z zaburzeniem rytmu wypróżnień. Objawy obejmują wzdęcia, gazy, bóle brzucha lub dyskomfort w obrębie jamy brzusznej2,3.

dr n. med. Justyna Jessa

Dietetyk kliniczny w klinice Una Medica – Centrum Medycyny Funkcjonalnej i Stylu Życia. W swojej praktyce zawodowej zajmuje się pacjentami z SIBO (zespołem przerostu bakteryjnego w jelicie cienkim), chorobami metabolicznymi i autoimmunologicznymi, a także żywieniem dzieci i kobiet w ciąży. W Instytucie Matki i Dziecka w Warszawie obroniła doktorat na temat bezpieczeństwa stosowania diet eliminacyjnych u dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Autorka książki „Autyzm i dieta – co jako rodzic powinieneś wiedzieć”, w której przytacza dane naukowe nt. powiązania zaburzeń ze spektrum autyzmu z dietą.