Czy diety w profilaktyce i okresie leczenia nowotworów są takie same?

Dieta jest jednym z ważniejszych elementów profilaktyki choroby nowotworowej, a w okresie leczenia stan odżywienia i jakość pożywienia mają ogromne znaczenie dla efektów samej terapii oraz długości i jakości życia. W samym 2020 roku zdiagnozowano 18 mln przypadków nowotworów i jest to jedna z głównych przyczyn zgonów na świecie. Nie dziwi więc, że poszukuje się odpowiedzi w zakresie żywienia pacjentów onkologicznych i skutecznej profilaktyki. Niestety tak jak to zwykle bywa, nie ma jednej odpowiedzi na tak obszerny i złożony problem, jakim są nowotwory1.

Dla wielu osób dieta w profilaktyce, jak i w czasie leczenia nowotworu jest zbliżona. To skojarzenie, potocznie mówiąc, „zdrowej” diety nawet dla wielu dietetyków czasami jest mylące. Należy jednak zauważyć, że często nie tylko te diety nie są do siebie podobne (choć zawierają niektóre cechy wspólne), właściwie są to dwie różne kwestie, których nie należy mylić.

Jan Tomaszewski

Dietetyk kliniczny, absolwent Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, współzałożyciel poradni dietetycznej Diet-Therapy, zajmuje się dietą w zaburzeniach metabolicznych i hormonalnych, autor szkoleń z dietoterapii i diagnostyki w niepłodności.