Tyroidektomia a zalecenia dietetyczne

Z GABINETU DIETETYKA

02-01-2019

21/2019

Funkcjonowanie bez tarczycy jest możliwe, o ile zadba się o właściwie dobraną dla pacjenta farmakoterapię i odpowiednią dla jego stanu zdrowia dietę. Po zabiegu pacjent najczęściej otrzymuje od lekarza szczegółowe zalecenia dotyczące sposobu suplementacji hormonów tarczycy, co ma naśladować w organizmie działanie wyciętego narządu. Wskazówki dotyczące diety po zabiegu często ograniczają się do podstawowych informacji, dlatego zadaniem dietetyka jest dobre wyedukowanie pacjenta w kwestii tego, na jakie składniki w diecie powinien zwrócić szczególną uwagę oraz zadbać o to by nie dochodziło do interakcji lek – żywność.

Tyroidektomia – wskazania do operacji, powikłania po zabiegu

Najczęstszym wskazaniem do tyroidektomii jest rak tarczycy (operacja ma na celu całkowite pozatorebkowe usunięcie narządu). Inną przyczyną usunięcia gruczołu tarczowego może być wole łagodne (rozlane bądź guzkowate) – zabieg polega na całkowitym usunięciu płata razem z cieśnią. Do subtotalnego wycięcia tarczycy może także dojść w przebiegu choroby Hashimoto. Niestety, tak jak każdy zabieg, także i usunięcie tarczycy wiąże się z możliwością wystąpienia powikłań. Do najczęściej obserwowanych zalicza się naruszenie nerwu krtaniowego wstecznego, z uszkodzeniem włącznie, a w konsekwencji paraliż w obrębie strun głosowych oraz często obserwowane występowanie tzw. ochrypłego głosu. Drugim często rozwijającym się powikłaniem po tyroidektomii jest usunięcie przytarczyc (niezamierzone), a w następstwie rozwinięcie się niedoczynności przytarczyc i wystąpienie objawów związanych z tą dysfunkcją1–6.

Monika Dudek-Palaczyk

Absolwentka Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Wydziału Lekarskiego II, kierunku Dietetyka. W ostatnich latach współpracowała jako dietetyk m.in. z Fundacją NUTRICIA (współtworząc program „Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy”), Fundacją Junior w Poznaniu, z Poradnią Nadciśnienia Tętniczego i Poradnią Zaburzeń Metabolicznych w Poznaniu, z gabinetem medycyny estetycznej Monalisa oraz Centrum Sportu i Rekreacji Fabianowo w Poznaniu. Obecnie prowadzi poradnię dietetyczną Simply Diet Plan we Wrześni.