Choroba Leśniowskiego-Crohna (CD, ang. Crohn’s disease) należy do grupy nieswoistych chorób zapalnych jelit (IBD, ang. inflammatory bowel disease) o niewyjaśnionej etiologii. Diagnozowana jest u osób w różnym okresie życia, najczęściej pojawia się w wieku 15–25 lat2. Częstsze występowanie można zaobserwować u ludzi rasy białej niż czarnej. Choroba ta dominuje w wysoko rozwiniętych miastach Europy Zachodnio-Północnej, głównie w krajach skandynawskich oraz anglosaskich3.
MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE JAKO ŹRÓDŁO INFORMACJI
Media społecznościowe to media ogólnodostępne, do których mamy wgląd przede wszystkim poprzez Internet¹. Możemy dzięki nim tworzyć mniejsze lub większe grupy (społeczności) i dzielić się informacjami czy przekazywać wiedzę. Ze względu na brak kontroli nad publikowanymi treściami i wiarygodnością autorów często spotykamy się z informacjami, które nie mają potwierdzenia w badaniach naukowych czy nawet w codziennym życiu – są atrakcyjne tylko dla odbiorcy.
Badania przeprowadzone w różnych miejscach Polski pokazują, że media społecznościowe są głównymi źródłami informacji na temat zdrowia dla osób w każdym wieku. Z badań przeprowadzonych w Warszawie wynika, że informacji o zdrowiu w Internecie poszukuje 78,6% badanych, a za rzetelne źródła informacji uznaje je aż 93% z nich2 .
Poruszane na portalach aspekty zdrowotne, chociaż z założenia powinny pomagać i wspierać osoby chcące zmienić swój styl życia, często ze względu na zbyt pochopne wykorzystywanie i uogólnianie czy przekazywanie nierzetelnych informacji mogą przyczyniać się do pogorszenia stanu zdrowia odbiorcy. Przede wszystkim podatne na to są osoby w młodym wieku, które w największym stopniu chcą upodobnić się do swoich idoli i chętnie korzystają z ich wskazówek.
Oczywiście powyższe zastrzeżenia do mediów społecznościowych nie znajdują zastosowania do wszystkich profili czy stron. Znaleźć w nich można wiele wiarygodnych treści, których przygotowanie przez specjalistów w danej dziedzinie oparto na źródłach naukowych. Dlatego istotne jest dokładne poznanie informacji o autorze danego profilu, artykułu, infografiki czy zyskujących ostatnio na popularności podcastów.
W tej kwestii należy szczególnie uwrażliwić pacjentów, którzy nie widząc od razu efektów swojej diety, szukają porad za pomocą mediów społecznościowych, które często – ze względu na większy zasięg i rozpoznawalność – prowadzą ich do informacji publikowanych przez „twórców” niekoniecznie godnych polecenia.
Badania przeprowadzone w różnych miejscach Polski pokazują, że media społecznościowe są głównymi źródłami informacji na temat zdrowia dla osób w każdym wieku. Z badań przeprowadzonych w Warszawie wynika, że informacji o zdrowiu w Internecie poszukuje 78,6% badanych, a za rzetelne źródła informacji uznaje je aż 93% z nich
Na przestrzeni lat zyskujące coraz większą popularność pośród innych kanałów komunikacji media społecznościowe stały się dla wielu z nas źródłem wiedzy z zakresu zdrowia i stylu życia. Niektóre informacje zawarte w nich są, niestety, często skrótowe, przepełnione reklamą i przedstawione tylko za pomocą chwytliwych haseł. Czy mimo to niosą za sobą treść, która wpływa na zawartość i wygląd naszego talerza? Jaki wpływ na wybory żywieniowe zarówno dorosłych, jak i dzieci ma to, czym bombardują nas media społecznościowe?