Jak tworzyć produkty i usługi, które ukoją nerwy zszargane dietetyczną recydywą? O jakie warunki współpracy z klientem zadbać, aby zwiększyć prawdopodobieństwo zbudowania przez niego pozytywnych skojarzeń oraz realizacji zamierzonych celów? Jak zwiększyć atrakcyjność własnej oferty na wysyconym rynku dietetycznym? Odpowiedzi na te pytania może przynieść User experience (UX), czyli interdyscyplinarna dziedzina związana z badaniem wrażeń oraz projektowaniem doświadczeń użytkowników, ukierunkowana na zwiększanie ich zadowolenia. Początki jej historii sięgają firmy Apple, gdzie pracujący w 1993 roku profesor psychologii poznawczej i nauk komputerowych Don Norman nadał sobie tytuł Architekta User experience1, rozpowszechniając tym samym podejście do projektowania opartego na szczegółowej analizie doświadczeń płynących z procesu interakcji pomiędzy odbiorcą a produktem. Z biegiem czasu oraz rozwojem badań i technologii opisywane podejście znalazło swoje zastosowanie nie tylko w świecie projektowania interfejsów komputerowych (HCI, ang. Human–Computer Interaction), ale również w procesie kreowania i udoskonalania produktów z innych dziedzin. Warunkiem wystarczającym do wykorzystania reguł UX okazała się główna grupa odbiorców zdefiniowana w swej nadrzędnej kategorii jako „ludzie”. Współczesny konsument, bombardowany mnogością ofert dotyczących interesujących go produktów, przy odrobinie wysiłku zyskuje możliwość budowania świadomości własnych potrzeb. Ma często coraz wyższe wymagania co do ich jakości i zyskiwanych dzięki nim możliwości. W konsekwencji przekłada się to na dokonywanie wyborów konsumenckich nie tylko ze względu na funkcjonalność czy cenę produktu, ale także na płynące z jego użytkowania pozytywne wrażenia estetyczne czy emocjonalne. To właśnie „dobry UX” przesądza często o popularności danego towaru.
User experience, czyli interdyscyplinarna dziedzina związana z badaniem wrażeń oraz projektowaniem doświadczeń użytkowników to coraz istotniejszy element rozwoju różnorodnych produktów i usług. To właśnie „dobry UX” przesądza często o popularności danego towaru. Czy zasady panujące w świecie projektowania przyjaznego użytkownikowi znajdują zastosowanie w pracy dietetyka?
Redakcja
Zapraszamy na Narodowy Kongres Żywieniowy, który odbędzie się 23 października 2021! To już szósta odsłona wydarzenia, które w tym roku poświęcone będzie tematyce:
Pandemia COVID-19 - wyzwania żywieniowe i nauka na przyszłość.
Kongres odbędzie się w formule ONLINE, a udział w nim jest całkowicie bezpłatny. Organizator @NIZP PZH PIB zadbał o niezwykle interesujący dobór prelegentów i tematów. Uczestnicy będą mogli na żywo wysłuchać wykładów m.in. o zmianach nawyków żywieniowych Polaków w czasie lockdownu, wpływie COVID-19 na otyłość Polaków oraz o wpływie niektórych suplementów na odporność człowieka.
czytaj dalej
Karolina Lewandowska-Klafczyńska
Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) depresja jest na 4. miejscu chorób najczęściej występujących na świecie, a według prognoz do 2030 r. będzie na pierwszym miejscu. WHO podaje, że na świecie cierpi na nią ponad 350 milionów osób. Zgodnie z raportem Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ) depresja stanowi coraz większy problem zdrowotny i społeczny. Szacuje się, że w Polsce choruje na nią 4 miliony osób. Niepokojący jest też fakt, na który wskazują statystyki policyjne z lat 2017–2020, że jedną z najczęstszych przyczyn prób samobójczych wśród dzieci i młodzieży były właśnie zaburzenia psychiczne, w tym depresja.
czytaj dalej
mgr Joanna Walasek
Choroba Leśniowskiego-Crohna (ang. Crohn’s Disease, CD), to – obok wrzodziejącego zapalenia jelita grubego (ang. Ulcerative Colitis, UC), mikroskopowego czy nieokreślonego zapalenia jelita grubego – zaburzenie zaliczane do nieswoistych chorób zapalnych jelit (ang. Infl ammatory Bowel Disease, IBD). Jest to grupa chorób przewodu pokarmowego charakteryzująca się przewlekłym stanem zapalnym mogącym trwać przez bardzo długi czas; przebiega z naprzemiennie trwającymi okresami zaostrzeń i remisji.
czytaj dalej