menu close arrow_back_ios arrow_back_ios person_add home

GERD a otyłość

GERD jest istotnym czynnikiem ryzyka przełyku Barretta, który stwierdza się u około 2% populacji i może ulec progresji do gruczolakoraka przełyku, zwłaszcza u chorych z długoletnią chorobą przebiegającą z nasilonymi lub występującymi codziennie objawami.

Choroba refluksowa przeły - ku (GERD) jest dość częstą diagnozą w praktyce klinicz - nej. W krajach rozwiniętych gospodarczo częstość GERD na podsta - wie występowania zgagi i/lub regurgitacji 1–2 razy w tygodniu, szacuje się na około 20%. W Europie częstość GERD szacuje się na 8,8–25,9% populacji. W Polsce w bada - niu przeprowadzonym w populacji 850 osób w przedziale wiekowym 21–76 lat objawy GERD były zgłaszane przez 36% osób. Z kolei metaanaliza z 2020 roku, wskazuje że nawet 35% dorosłej populacji Polski cierpi z powodu GERD. Choroba refluksowa występuje rów - nie często u mężczyzn i kobiet, natomiast powikłania obserwuje się częściej u męż - czyzn: nadżerkowe zapalenie przełyku (ok. 2-krotnie), przełyk Barretta (ok. 10-krotnie) oraz gruczolakorak przełyku (ok. 8-krotnie).

dr n. med. Aneta Kościołek

Redaktor merytoryczna magazynu Współczesna Dietetyka. Dietetyk, biotechnolog. Wykładowca w Śląskiej Wyższej Szkole Medycznej w Katowicach. Szczególne zainteresowania naukowe: polifenole, żywienie kobiet w ciąży oraz wpływ żywienia na układ sercowo-naczyniowy. Członek zarządu Polskiego Towarzystwa Dietetyki. Autorka publikacji naukowych oraz promotor kilkudziesięciu prac dyplomowych.