menu close arrow_back_ios arrow_back_ios person_add home

Przegląd najnowszych postępów w leczeniu choroby Alzheimera

dr n. o zdr. Karolina Janion

NEURODIETETYKA

30-09-2024

55/2024

W kontekście prewencji i wspomagania leczenia choroby Alzheimera szczególną uwagę zwraca się na dietę śródziemnomorską, dietę DASH i dietę MIND, które wykazują potencjalnie korzystne działanie na funkcje poznawcze oraz naczynia krwionośne.

W chorobie Alzheimera, u większości pacjentów, kluczowe jest przestrzeganie zasad racjonalnego żywienia z uwzględnieniem potrzeb osób starszych1 . Diety śródziemnomorska, DASH oraz MIND mogą spowalniać rozwój choroby, jednak wciąż analizowane są nowe podejścia, takie jak dieta ketogeniczna i post przerywany2,3. Aktualne zalecenia ESPEN nie rekomendują tego typu interwencji żywieniowych w tej grupie chorych4. Coraz częściej podkreśla się znaczenie indywidualizacji zaleceń, zwłaszcza w kontekście genu APOE ε4, który zwiększa ryzyko rozwoju choroby Alzheimera5 .

dr n. o zdr. Karolina Janion

Dietetyk specjalizująca się w żywieniu w chorobach nowotworowych i w żywieniu klinicznym, wykładowca akademicki w Śląskiej Wyższej Szkole Medycznej w Katowicach oraz dietetyk w Katowickim Centrum Onkologii. Współautorka licznych publikacji naukowych w recenzowanych czasopismach zagranicznych i krajowych.