Leczenie żywieniowe

DODATEK SPECJALNY

01-11-2022

44/2022

U wszystkich pacjentów z ryzykiem niedożywienia i niedożywieniem, u których podaż doustna jest niedostateczna, wskazane jest leczenie żywieniowe11. Niedostateczna podaż doustna według ESPEN to sytuacja, w której pacjent nie jest w stanie jeść dłużej niż tydzień lub spożywa drogą doustną mniej niż 60% spodziewanego zapotrzebowania energetycznego dłużej niż 1–2 tygodnie12.

Leczenie żywieniowe to podaż składników odżywczych (źródeł energii, białka, elektrolitów, pierwiastków śladowych i witamin) w płynach dożylnych lub w dietach przemysłowych, tym chorym, którzy nie mogą być żywieni w sposób naturalny ze względu na charakter choroby podstawowej lub wtórne do choroby podstawowej wyniszczenie13.

Jest to postępowanie medyczne obejmujące:

ocenę stanu odżywienia i zapotrzebowania pacjenta na składniki odżywcze,

wybór metody i drogi żywienia,

zlecanie i podaż odpowiednich dawek źródeł energii, białka, elektrolitów, witamin, pierwiastków śladowych i wody,

monitorowanie leczenia,

leczenie powikłań żywienia,

prowadzenie stosowanej dokumentacji medycznej.

W trakcie trwania leczenia żywieniowego w zależności od stanu pacjenta, jego możliwości metabolicznych i planu leczenia program leczenia żywieniowego powinien być systematycznie i indywidualnie modyfikowany14. U chorych z zachowaną prawidłową funkcją trawienia i wchłaniania pokarmów z przewodu pokarmowego, jeżeli to tylko możliwe, należy przede wszystkim utrzymać i modyfikować doustną podaż pokarmów. Można ją także kontynuować w trakcie żywienia dojelitowego i pozajelitowego, jeśli istnieje taka możliwość.

Anna Zmarzły

Ośrodek Żywienia Klinicznego, WSS im. J. Gromkowskiego we Wrocławiu