Zastosowanie diety eliminacyjnej w leczeniu eozynofilowego zapalenia przełyku u dzieci

mgr Agata Stróżyk

DIETETYKA DZIECIĘCA

01-11-2021

38/2021

W leczeniu dzieci z eozynofilowym zapaleniem przełyku (EZP), dieta stanowi jedną z opcji pierwszego wyboru. Dieta eliminacyjna w EZP cechuje się wysokim odsetkiem remisji i niskim ryzykiem działań niepożądanych. Do niedawna w praktyce klinicznej stosowano zwykle dietę elementarną opartą na mieszankach aminokwasów lub empiryczną dietę eliminacyjną wykluczającą 6 alergenów. Coraz częściej jednak pojawiają się doniesienia o niewiele niższej skuteczności w uzyskiwaniu remisji diet eliminujących cztery, trzy lub nawet tylko dwa alergeny. Jakie są obecnie stosowane strategie dietetyczne w EZP u dzieci i jaka jest przyszłość diety eliminacyjnej w tej grupie chorych?

Eozynofilowe zapalenie przełyku (EZP) jest przewlekłą chorobą zapalną przełyku, charakteryzującą się występowaniem objawów klinicznych spowodowanych dysfunkcją przełyku i zmianami histologicznymi związanymi z naciekiem zapalnym z dominującymi eozynofilami1, 2. EZP jest oddzielną formą alergii pokarmowej o mechanizmie mieszanym1, 3. U pacjentów z EZP mogą współwystępować IgE-zależne alergie pokarmowe i/lub choroba refluksowa1. Alergiczny nieżyt nosa, astma i egzema występują częściej u pacjentów z EZP w porównaniu z populacją osób zdrowych. EZP częściej występuje w populacji kaukaskiej. W przeglądzie systematycznym oceniającym częstość występowania EZP zauważono wzrost liczby pacjentów z tą chorobą4. U dzieci częstość występowania EZP oszacowano na 34,4 przypadków na 100 000 mieszkańców.

Agata Stróżyk

Absolwentka dietetyki na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym (WUM), doktorantka w Klinice Pediatrii WUM, specjalistka diety z ograniczeniem FODMAP (Uniwersytet MONASH), autorka przeglądów systematycznych i miłośniczka Evidence-Based Medicine. Ukończyła studia podyplomowe z żywienia i suplementacji w sporcie (AWF w Warszawie), kurs żywienia w pediatrii (PGPN) oraz liczne kursy LLL (ESPEN). Dietetyk NIZP-PZH. Członkini ESPGHAN AHP i Polskiego Towarzystwa Medycyny Stylu Życia.