menu close arrow_back_ios arrow_back_ios person_add home

mgr, specjalista neurologopeda Tatiana Lewicka

Od wielu lat zajmuje się problematyką schorzeń układu nerwowego oraz konsekwencjami jego uszkodzenia. Główny kierunek zainteresowań obejmuje dysfagię neurogenną, czyli zaburzenia połykania. Autorka i współautorka wielu publikacji, wykładowca akademicki, szkoleniowiec. Na co dzień pracuje w Oddziale Neurologii z Pododdziałem Udarowym UCK w Katowicach, opiekuje się pacjentami z zaburzeniami mowy i komunikowania się, które są wynikiem udaru, choroby Parkinsona, choroby Alzheimera i innych schorzeń układu nerwowego. Wieloletnie doświadczenia i obserwacje wynikające ze współpracy w wielospecjalistycznych zespołach były inspiracją do współautorstwa z Aleksandrą Pol kierunku studiów podyplomowych „Neurodietetyka” na Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach. Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach Katedra i Klinika Neurologii; Uniwersyteckie Centrum Kliniczne im. prof. K. Gibińskiego SUM w Katowicach Oddział Neurologii z Pododdziałem Udarowym

Article image

WARTO WIEDZIEĆ

Problemy i wyzwania żywieniowe u chorych na miastenię

Miastenia (MG – ang. myasthenia gravis) jest rzadką chorobą autoimmunologiczną z grupy nerwowo-mięśniowych, którą charakteryzuje nieprawidłowe działanie układu immunologicznego. Uszkodzenie złącza nerwowo-mięśniowego, leżące u podłoża miastenii, powoduje osłabienie oraz nadmierną nużliwość mięśniową. Osłabienie mięśni języka, podniebienia, gardła i przełyku może prowadzić do dysfagii. Włączenie odpowiedniej terapii neurologopedycznej, w połączeniu z dietoterapią, zmniejsza ryzyko powikłań w przebiegu choroby i może korzystnie poprawić jakość życia osób z miastenią.