menu close arrow_back_ios arrow_back_ios person_add home

Mgr, dietetyk kliniczny, psychodietetyk Aleksandra Pol

W swojej pracy zawodowej prowadzi dietoterapię osób dorosłych oraz dzieci z chorobami, zaburzeniami oraz z niepełnosprawnościami ruchowymi i/lub intelektualnymi, wykładowca akademicki, prowadzi szkolenia, warsztaty, jest autorką i współautorką publikacji, stale podnosi swoje kwalifikacje zawodowe, będąc uczestnikiem wielu kursów i konferencji, także jako prelegent na konferencjach krajowych i zagranicznych. Współpracuje m.in. ze Śląską Akademią Parkinsona, Polskim Stowarzyszeniem Chorych na Miastenię Gravis „Gioconda”, Zespołem Szkolno-Rewalidacyjnym Szkoła Życia w Rybniku. Wieloletnie doświadczenia i obserwacje wynikające ze współpracy w wielospecjalistycznych zespołach były inspiracją do współautorstwa z Tatianą Lewicką kierunku studiów podyplomowych „Neurodietetyka” na Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach. Afiliacje: POHL, VICTUS MED; Wyższa Szkoła Edukacja w Sporcie, Centrum Integracji Sensorycznej w Warszawie.

Article image

WARTO WIEDZIEĆ

Problemy i wyzwania żywieniowe u chorych na miastenię

Miastenia (MG – ang. myasthenia gravis) jest rzadką chorobą autoimmunologiczną z grupy nerwowo-mięśniowych, którą charakteryzuje nieprawidłowe działanie układu immunologicznego. Uszkodzenie złącza nerwowo-mięśniowego, leżące u podłoża miastenii, powoduje osłabienie oraz nadmierną nużliwość mięśniową. Osłabienie mięśni języka, podniebienia, gardła i przełyku może prowadzić do dysfagii. Włączenie odpowiedniej terapii neurologopedycznej, w połączeniu z dietoterapią, zmniejsza ryzyko powikłań w przebiegu choroby i może korzystnie poprawić jakość życia osób z miastenią.