Wskazówki diagnostyczne pomocne podczas kierowania pacjenta na konsultację z psychologiem lub psychiatrą. Jak przeprowadzić wstępną diagnozę psychologiczną pacjenta w oparciu o klasyfikację zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania ICD-10

Psycholog, psychodietetyk Małgorzata Jolanta Kaczyńska

PSYCHODIETETYKA

02-09-2015

1/2015

Po czym poznać, że trudności zgłaszane przez pacjenta wymagają podjęcia terapii psychologicznej i/lub farmakoterapii? Jak rozpoznać, że dany pacjent jest w grupie ryzyka i mogą rozwinąć się u niego zaburzenia odżywiania? Tekst prezentuje wskazówki przydatne podczas wywiadu dietetycznego pogłębionego w kierunku rozpoznania najczęstszych problemów psychologicznych, z jakimi może spotkać się dietetyk − zaburzeń odżywiania.

Zachęcam, aby podczas zbierania wywiadu wyjść poza schematy myślenia o zaburzeniach odżywiania. Często przyjmujemy błędne i ograniczające założenia, np. że osoba chorująca na anoreksję musi mieć niedowagę czy że wymioty następują po epizodzie objadania się. W poniższym tekście zachęcam, aby skoncentrować się na objawach, które występują zarówno u pacjentów zmagających się z zaburzeniami odżywiania, jak i u osób, które nie spełniają kryteriów zaburzeń, ale których sposób odżywiania się grozi rozwinięciem choroby.

Oczywiście, postawienie diagnozy psychiatrycznej nie jest zadaniem dietetyka, jednak informacje zebrane podczas wywiadu mogą pozwolić specjaliście żywienia lepiej zrozumieć, z jakiego rodzaju trudnościami zmaga się pacjent i zachęcić go do podjęcia kompleksowej i niezbędnej pomocy.

Zbierając wywiad, warto zbadać poniższe zagadnienia.

Czy pacjent ma napady objadania się?

Napady objadania się mogą występować w kilku zaburzeniach odżywiania: bulimii, anoreksji bulimicznej, zaburzeniach odżywiania z epizodami niekontrolowanego objadania się (binge eating disorder, BED) oraz w kompulsywnym objadaniu się (compulsive overeating).

Napad objadania się − to sytuacja, w której osoba pod wpływem wewnętrznego przymusu, z poczuciem braku kontroli nad czynnością jedzenia, pochłania w krótkim czasie znaczne ilości pokarmu. Podczas napadu osoba je szybko i niedbale, niekiedy nie zwraca uwagi na to, co spożywa lub nie pamięta, jakie produkty zjadła. Kontynuuje jedzenie pomimo sytości, bólu żołądka, mdłości z przejedzenia. Napady objadania się są poważnym objawem, nawet jeśli zdarzają się raz w tygodniu lub rzadziej.

Pamiętajmy, że dla zdecydowanej większości osób objawy zaburzeń odżywiania (ZO) są wstydliwe i upokarzające. Pacjent może ze skrępowaniem mówić o swoich trudnościach. Delikatne, ale rzeczowe pytania mogą być dla niego pomocne np.:

Małgorzata Jolanta Kaczyńska

Certyfikowany terapeuta motywujący Polskiego Towarzystwa Terapii Motywującej. Od 2010 r. jest członkiem Zarządu Polskiego Towarzystwa Terapii Motywującej, pracuje w Ośrodku Interwencji Kryzysowej w Warszawie, prowadzi terapie indywidualne i grupowe, w Instytucie Zdrowego Żywienia i Dietetyki Klinicznej „Sanvita”.