Biorezonans jest kontrowersyjnym tematem, wokół którego toczy się wiele debat dotyczących tego, czy opiera się on na naukach ścisłych czy też pseudonauce. Nauka jest to badanie świata naturalnego poprzez obserwację i eksperyment. Jest to proces odkrywania, który prowadzi do opracowywania teorii i praw wyjaśniających świat naturalny. Pseudonauka natomiast jest to zbiór przekonań i praktyk, które są uznawane jako naukowe, lecz w istocie nie podlegają metodom naukowym. Twierdzenia pseudonaukowe często opierają się na spekulacjach, dowodach anegdotycznych lub osobistych przekonaniach, a nie na powtarzalnych badaniach naukowych.
Zaparcie czynnościowe diagnozuje się wg Kryteriów Rzymskich IV z 2016 roku. Kryteria diagnostyczne zaparcia czynnościowego rozdzielono pod wzglę- dem wiekowym, co przedstawiono w tabeli 1. Termin „czynnościowe” wskazuje, że u tych dzieci nie można zdiagnozować organicznej przyczyny zaparć2.
Zaparcia są częstym powodem konsultacji pediatrycznych i gastroenterologicznych. Nawet 40% tych wizyt dotyczy dzieci przed ukończeniem 1. r.ż., a 16% dzieci w wieku 22 miesięcy. Zaparcie może mieć podłoże organiczne lub czynnościowe. Do przyczyn organicznych zalicza się m.in. chorobę Hirschsprunga, choroby endokrynologiczne, metaboliczne, neurologiczne, przeszkodę mechaniczną, nieprawidłowości anatomiczne czy też stosowanie niektórych leków. Prawie 95% przypadków zaparć to zaparcia czynnościowe, określane również jako zaparcia nawykowe, nie wymagające skomplikowanej diagnostyki czy leczenia w warunkach szpitalnych1 .