menu close arrow_back_ios arrow_back_ios person_add home

Żywieniowe czynniki ryzyka osteoporozy ze szczególnym uwzględnieniem witaminy D

Dowiedziono, że w przypadku zbyt niskiego stężenia witaminy D we krwi [25(OH)D < 30 nmol/L] dochodzi do utraty 1% masy kostnej rocznie – stąd też wskazano 30 nmol/L jako wartość graniczną, poniżej której mówi się o dużym ryzyku rozwoju osteoporozy. Warto podkreślić, że nawet według oficjalnych zaleceń dotyczących terapii osteoporozy warunkiem skuteczności leczenia jest, obok wyrównania bilansu wapniowo-fosforanowego, uzyskanie i utrzymanie optymalnego stężenia witaminy D we krwi.

Osteoporoza jest chorobą układu kostnego, charakteryzującą się utratą masy kostnej i zmniejszeniem gęstości mineralnej kości. Jest to schorzenie, które występuje głównie u osób starszych, zwłaszcza płci żeńskiej, jednak z różnych przyczyn może także występować u młodszych pacjentów.

Bartosz Kulczyński

Dietetyk, doktorant Wydziału Nauk o Żywności i Żywieniu Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Współwłaściciel Fundacji Dietoterapii i Promocji Zdrowia. Redaktor w czasopiśmie naukowym „Postępy Dietetyki w Geriatrii i Gerontologii”.