Mikrobiota jelitowa i nadwrażliwości pokarmowe w praktyce − przypadek pacjenta ze spektrum autyzmu

Chłopiec, lat 7. Objawy ze strony układu pokarmowego u chłopca zaczęły się po zakończeniu okresu karmienia piersią, w wieku 6 miesięcy. Pojawiły się wzdęcia, biegunki, całkowity brak apetytu. Pacjent był pod stałą opieką gastroenterologa dziecięcego i przeszedł badania na celiakię, bakteriologiczne i parazytologiczne badania kału oraz USG jamy brzusznej. Wskutek braku jednoznacznej diagnozy lekarz przepisał chłopcu inhibitory pompy protonowej. Dziecko wciąż chudło, występowały zasinienia pod oczami, a także wzdęty brzuch. W celu niedopuszczenia do niedoborów żywieniowych dziecku podawano preparaty odżywcze dla pacjentów niedożywionych.

Mama chłopca: „Po tygodniu stosowania diety dziecko zaczęło czuć smaki i delektować się jedzeniem. Zaczęło szybko przybierać na masie. Zniknęły zasinienia pod oczami. Brzuch już nie był już wzdęty. Wróciły kontakt i lepsze skupienie uwagi”.

„Na przykładzie tego chłopca widać, że zaburzenia ze spektrum autyzmu mogą przejawiać się w różnorakich objawach. Każdorazowo wskazane jest, poza standardową terapią ASD, dwutorowe leczenie – zaburzeń mikroflory (za pomocą celowanej probiotykoterapii) oraz leczenie żywieniowe (dieta eliminacyjno-rotacyjna na podstawie badań nadwrażliwości IgG-zależnych). U wielu naszych pacjentów po zastosowaniu leczenia obserwujemy znakomitą poprawę w zakresie funkcjonowania społecznego, dolegliwości jelitowych, zachowań agresywnych i innych”.

Mama chłopca, 2016 rok: „Autyzm jest ciągle tajemniczy, jeżeli chodzi o etiologię i chorobotwórczość, ale wiedza na jego temat rośnie. Wchodząc w nową dla mnie dziedzinę dietetyki i medycyny integracyjnej, zdałam sobie sprawę z tego, że leczenie biomedyczne powinno być stosowane nie tylko u dzieci ze spektrum autyzmu”.

Opisany przypadek dziecka z ASD jest prowadzony dietoterapią przez dietetyka, diagnostę laboratoryjnego Monikę Czerepak, która jest jednoczesnie mamą dziecka i założycielką poradni żywieniowej Pracownia Zdrowych Zmian we Wrocławiu. Współpracuje z rodzicami dzieci z ASD pod kątem działań biomedycznych w obszarze kondycji jelit, polimorfizmów genetycznych i parametrów diagnostyki laboratoryjnej.