Dieta w leczeniu zespołu fibromialgii

Dietetyk kliniczny Monika Dudek-Palaczyk

Z GABINETU DIETETYKA

02-01-2017

9/2017

Zespół fibromialgii należy do chorób niezapalnych, które charakteryzują się przede wszystkim, występowaniem uogólnionego bólu mięśni szkieletowych w połączeniu z tkliwością uciskową dotykanego miejsca na ciele pacjenta. Obszary te są określane przez lekarzy i fizjoterapeutów jako tzw. „punkty tkliwe”. Dodatkowo obserwuje się również szereg dolegliwości współtowarzyszących.

Jest to jednostka chorobowa trudna w rozpoznaniu, gdyż może w swych objawach przypominać inne schorzenia. Ułożenie odpowiedniego programu żywieniowego dla pacjenta cierpiącego na fibromialgię także należy do wyzwań. Obecnie istnieje wiele różnych doniesień naukowych na temat skuteczności wprowadzania określonych modyfikacji w dotychczasowym stylu życia chorego. Niejednokrotnie są one sprzeczne i wykluczają się wzajemnie. Jednak pewne informacje mogą okazać się niezwykle cenne podczas układania zaleceń dietetycznych dla pacjenta z zespołem fibromialgii.

Kto choruje na zespół fibromialgii?

Według danych epidemiologicznych kobiety częściej chorują na zespół fibromialgii niż mężczyźni. Choroba ta dotyka w szczególności panie w wieku młodzieńczym aż do wczesnego okresu pomenopauzalnego. Co ciekawe, zespół ten występuje nawet 5 razy częściej niż reumatoidalne zapalenie stawów1−4.

Jakie są przyczyny wystąpienia zespołu fibromialgii?

Obecnie trudno podać główną przyczynę zachorowań na wyżej opisywany zespół. Istnieje wiele kontrowersji dotyczących istoty fibromialgii. Niektóre teorie sugerują, iż jest to stan organizmu, który został uwarunkowany genetycznie, z dysregulacją w obrębie układu neurohormonalnego oraz immunologicznego. Wielu naukowców/specjalistów z zakresu medycyny zastanawia się, na ile sensowne jest opieranie się w diagnozowaniu tego schorzenia na liczbie punktów tkliwych ustalonych przez Amerykańskie Towarzystwo Reumatologiczne (ACR). Czy w ogóle można wyróżnić taką liczbę? Czy jest to może kwstia indywidualna?1−4

Jakie są objawy fibromialgii?

Osobie, która na co dzień nie pracuje z osobami cierpiącymi na zespół fibromialgii, może być trudno po pierwszym kontakcie z takim pacjentem zdiagnozować u niego na podstawie przeprowadzonego wywiadu ten właśnie zespół. Większość lekarzy rodzinnych lub dietetyków szuka przyczyn występowania objawów związanych z fibromialgią m.in. w przemęczeniu pracą, dźwiganiu czegoś ciężkiego, nadmiernej aktywności fizycznej czy infekcji wirusowej. Jednak nie należy bagatelizować następujących dolegliwości zgłaszanych przez pacjenta:

Monika Dudek-Palaczyk

Absolwentka Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Wydziału Lekarskiego II, kierunku Dietetyka. W ostatnich latach współpracowała jako dietetyk m.in. z Fundacją NUTRICIA (współtworząc program „Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy”), Fundacją Junior w Poznaniu, z Poradnią Nadciśnienia Tętniczego i Poradnią Zaburzeń Metabolicznych w Poznaniu, z gabinetem medycyny estetycznej Monalisa oraz Centrum Sportu i Rekreacji Fabianowo w Poznaniu. Obecnie prowadzi poradnię dietetyczną Simply Diet Plan we Wrześni.